Produkcja samochodów uważana jest za środowisko narodzin lean. Toyota i jej system produkcji nadal jest w tym temacie niedoścignionym wzorem. Czy inne zakłady produkujące samochody można dziś nazywać pionierami w rozwiązaniach lean?
FCA w Tychach
W tym miesiącu miałem okazję być uczestnikiem wycieczki do Tyskiej fabryki samochodów w której produkowane są obecnie modele: Fiat 500 oraz Lancia Ypsilon.
Fabryka FCA (Fiat Chrysler Automobiles – tak nazywa się obecnie zakład w Tychach) zawsze robi na mnie duże wrażenie. W ujęciu statystycznym jest to miejsce, w którym 3000 osób łączy w całość tysiące komponentów. Wynikiem jest roczna produkcja sięgająca prawie 300 tysięcy samochodów.
Obecność lean
Jeżeli chodzi o metody i narzędzia lean, to można je znaleźć praktycznie w całym zakładzie. Standaryzacja pracy i zarządzanie wizualne są wszechobecne. W każdym niemal miejscu widzimy znaki, linie, schematy i instrukcje, wszystko jest jasne, ma odpowiednią wielkość i kolor. Widać, jaką uwagę poświęca się kwestiom bezpieczeństwa, także porządek i jego utrzymanie należą do priorytetów. Nic dziwnego, mnogość dostępnych opcji samego fiata 500 jest olbrzymia. Ich kombinacje dają łącznie 500 000 możliwości różnych konfiguracji.
System 5S, andony, czy kanban to narzędzia na których oparte procesy produkcyjne. Coraz większą rolę odgrywają wózki samojezdne, postępuje też automatyzacja związana z wprowadzaniem robotyzacji. W pierwszej kolejności brane są pod uwagę stanowiska w których praca wiąże się z dużymi obciążeniami dla człowieka.
Duch Kaizen
Imponująco prezentuje się dorobek zakładu w obszarze Kaizen. Obecnie wspiera go dedykowana komórka składająca się z 10 osób. Są to specjaliści, którzy analizują, projektują i co najważniejsze wykonują bardziej skomplikowane usprawnienia. Patrząc na przenośniki, transportery, podajniki poprawiające ergonomię, zadawałem sobie pytania: kto to wszystko wymyśla i jak to możliwe, że to tak sprawnie działa?!
Oglądając wdrożone w zakładzie usprawnienia, przypomniała mi się wypowiedź Masaakiego Imai, który będąc kiedyś w zakładzie w Tychach stwierdził, że czuje on w nim ducha kaizen.
Warto dodać, że wszystkie działania doskonalące są wpierw odpowiednio przeliczane. Zaczyna się od oszacowania oszczędności wynikających z pomysłu. Wiadomo, że priorytet we wdrażaniu mają rozwiązania, które przyniosą większe oszczędności (np. dzięki usprawnieniu uwalniamy ze stanowiska jedną osobę).
Szkoda, że fabryk montujących samochody w Polsce nie mamy zbyt wiele, ich odwiedzanie polecam każdemu.
“W tyskich zakładach Fiat Chrysler Automobiles, ma powstawać elektryczny Fiat 500.
Jak dowiedział się serwis moto.rp.pl, będzie to pierwsze auto FCA z elektrycznym napędem. Plany dla polskiej fabryki FCA zostaną przedstawione 1 czerwca, kiedy dyrektor generalny koncernu Sergio Marchionne przedstawi strategię dla koncernu do roku 2022”