Ciężko jest doskonalić coś, czego się nie mierzy. Usprawnianie to bowiem poprawa wyników – to liczby i przygotowane za ich pomocą wykresy, najlepiej obrazujące nasze dokonania. Prawie w każdej branży ważnymi parametrami są: wydajność, zapasy i jakość.
Usprawnianie
Ciągłe usprawnianie firmy, to jedna z podstaw Lean Management. Używanie wszelkich narzędzi i metod Lean do usprawniania swojej pracy i robienie tego każdego dnia, to założenie wypływające z filozofii Kaizen. W niniejszych wpisach zastanowimy się, czy i jak ta koncepcja jest realizowana w firmach. Jakie elementy ciągłego usprawniania przedsiębiorstw są istotne, ale nie używane na co dzień.
Narzędzia na start?
Jakie elementy możemy wykorzystać? 5S, zarządzanie wizualne, mapa strumienia wartości, techniki instruowania pracowników (TWI), czy szybkie przezbrojenia (SMED) i codzienne produktywne utrzymanie maszyn (TPM) – to narzędzia i metody, które nie stanowią fundamentu, a tylko sposób wspierania zasad wymagających nieustanne usprawnianie pracy. Warto zastanowić się, czy nie ograniczamy się tylko do kilku narzędzi, tracąc szerszy obraz stosowania Lean.
A może jednak coś więcej?
Badacze działania Lean w firmach podają szokujące informacje, iż 90% procent wdrożeń kończy się fiaskiem. Jaki więc jest ten utracony element usprawniania przedsiębiorstwa? Gdzie leży nieodkryta cząstka? Największe postacie ze świata Lean odwołują się do przywództwa, braku standardów i nie docieraniu menadżerów do gemby, czyli miejsca, w którym powstaje produkt i problemy. Poniższe wpisy rozszerzają ten temat.
Motoryzacja i duch kaizen
Produkcja samochodów uważana jest za środowisko narodzin lean. Toyota i jej system produkcji nadal jest w tym temacie niedoścignionym wzorem. Czy inne zakłady produkujące samochody można dziś nazywać pionierami w rozwiązaniach lean? (więcej…)
Pusta skrzynka Kaizen
Kaizen to drobne kroki zmierzające do wdrażania coraz to lepszych metod pracy. Tej koncepcji często towarzyszy skrzynka, do której pracownicy wrzucają swoje pomysły.
Jednak, jak to z wdrożeniami bywa, nie zawsze przynoszą one zaplanowane rezultaty.
Kilka razy spotkałem się z sytuacją pustej skrzynki Kaizen, czyli takiej do której nigdy nie został wrzucony przez pracowników choćby jeden pomysł. (więcej…)
Osiągnąć cel – za jakie pieniądze
Jak Pan dawał radę i skąd Pan brał siły, co Pana motywowało aby co roku wspinać się na wyżyny swoich możliwości i osiągać stawiane co roku bardzo ambitne (wręcz niemożliwe) cele podczas pracy w Toyocie? (więcej…)
Ile należy płacić za Kaizen?
Często zgłaszaną przyczyną niechęci pracowników do działań Kaizen jest zbyt niska premia pieniężna. Słyszy się odpowiedzi pracowników w stylu: “za mało płacą” lub “za takie pieniądze to mi się nie chce”. Czy i ile zatem płacić za Kaizen? (więcej…)
Kaizen w firmie – metoda działania
Kaizen jest często tłumaczony jako ciągłe doskonalenie. Jest to metoda prowadzenia działalności oparta na nieustannym poprawianiu, ulepszaniu metod pracy. Aktywność pracowników, ich pomysły i próby usprawniania to właśnie kaizen w firmie. (więcej…)