Zagadnienie określane jako problem solving to metodyczne podejście do wykrywania i eliminowania problemów. Metody tego typu mogą być połączeniem kilku narzędzi lean.
Jakiś czas temu, podczas wymiany doświadczeń z koordynatorem lean pracującym w korporacji, omówiłem temat rozwiązywania problemów. Okazało się, iż w przypadku jego firmy rozwiązywanie problemów jest bardzo mocno ustandaryzowane i poświęca się temu zagadnieniu dość dużą uwagę.
Podejście opiera się na kolejno stosowanych następujących narzędziach:
- 5W1H,
- Diagram Ishikawy,
- Arkusz przyczynowo- skutkowy,
- Analiza 5Why.
Przemyślany, podparty doświadczeniem system robi dobre wrażenie i przynosi rezultaty. Zaskoczyła mnie troska i duża uwaga poświęcona przez koordynatora na ten element lean.
Jeszcze bardziej zapadła mi w pamięci diagnoza, tłumacząca dlaczego występują problemy z systematycznym wykorzystywaniem tej metody. Koordynator wskazał powód pojawiającej się czasami niechęci i oporu liderów w stosowaniu tych narzędzi – tą przyczyną okazało się zdobyte przez liderów doświadczenie, iż główne przyczyny problemów wynikały z ich błędów, nieuwagi i zaniedbań…
Problem solving w firmie
Czego można się nauczyć od tego doświadczonego koordynatora lean?
- Metody problem solving są skutecznym narzędziem, prowadzącym do odkrycia głównej przyczyny problemu. Wdrożenie w firmie takich metod oczywiście nie jest szybkie i łatwe, ale posiadanie ich i traktowanie jako standard wynosi firmę na wyższy poziom.
- Błędy i problemy powstające w firmie mogą mieć przyczynę w niechlujstwie, lenistwie czy niewiedzy. Będą to cechy częściej kierownictwa niż zwykłych pracowników.
Posiadanie w firmie metody rozwiązywania problemów nie jest czymś naturalnym, czymś oczywistym. Jest to świadome budowanie przez kierownictwo standardu postępowania w firmie.
Zapraszam również do lektury mojego innego wpisu na temat problemów w firmie: